Normalt styres bremsen av en dedikert bremsestyring som enten monteres i motorens koblingsboks eller i styreskapet. Du har valget mellom et bredt utvalg av bremsestyringer som ikke bare tilbyr forskjellige tilkoblingsspenninger, men også er skreddersydd for spesifikke bruksområder:
Bremser opptil BE2 kan også leveres for drift med en ekstern likespenningskilde uten ekstra bremsestyring.
BE... bremser er utstyrt med to-spolesystem, patentert av SEW-EURODRIVE. Ved bruk av spesielle bremsestyringssystemer fra SEW-EURODRIVE med akselerasjonsfunksjon sørger bremsestyringen for at bare akselerasjonsspolen aktiveres først, etterfulgt av holdespolen (hele spolen). Den kraftige impulsmagnetiseringen (høy akselerasjonsstrøm) i akselerasjonsspolen sørger for svært kort responstid, spesielt i større bremser, uten at metningsgrensen nås. Bremsebeleggholderen frigjøres umiddelbart, og motoren starter praktisk talt uten bremsetap.
Responstiden for bremsen avhenger av hvor raskt energien som er lagret i bremsespolen forsvinner når strømmen slås av. For å spre energien bruker man en frihjulsdiode, som sørger for at strømmen avtar med en eksponentiell hastighet. Hvis man også bruker en varistor til å koble fra både DC- og AC-kretsene samtidig med spolens DC-krets, vil strømmen forsvinne mye raskere og responstiden reduseres betydelig. Tidligere brukte man en ekstra kontakt på bremsekontaktoren for å koble fra DC- og AC-kretsene (egnet for induktiv belastning), men i noen tilfeller kan man bruke elektroniske strøm- eller spenningsreleer (SR.E eller UR.E) for å koble fra DC-kretsen. Se neste avsnitt for mer informasjon.
Husene til BMS, BME, BMP, BMV og BMK er identiske. Klemmene 1-4 brukes for å koble til forsyningsspenning og hjelpe- eller styreklemmer, mens klemmene 13-15 brukes som tilførselsledninger for BE-bremsen.
Tabellene nedenfor viser tekniske data for bremsestyringssystemer som kan monteres i enten motorens koblingsboks eller i styreskapet. De forskjellige husene er fargekodet for enkel identifikasjon.
Typ | Function | Voltage | Holding current IHmax A | Type | Publication number | Colour code |
BG | Half-wave rectifier | AC 230 – 575 V | 1.4 | BG 1.4 | 827 881 4 | Black |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BG 1.5 | 825 384 6 | Black | ||
AC 24 – 500 V | 3.0 | BG 3 | 825 386 2 | Brown | ||
BGE | One-way rectifier with electronic switching | AC 230 – 575 V | 1.4 | BGE 1.4 | 827 882 2 | Red |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BGE 1.5 | 825 385 4 | Red | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BGE 3 | 825 387 0 | Blue | ||
BSR | Half-wave rectifier + current relay for switch-off in the DC circuit | AC 150 – 500 V | 1.0 | BGE 1.5 + SR 11 | 825 385 4 826 761 8 | Red - |
1.0 | BGE 1.5 + SR 15 | 825 385 4 826 762 6 | Red - | |||
1.0 | BGE 1.5 + SR 19 | 825 385 4 826 246 2 | Red - | |||
AC 42 – 150 V | 1.0 | BGE 3 + SR11 | 825 387 0 826 761 8 | Blue - | ||
1.0 | BGE 3 + SR15 | 825 387 0 826 762 6 | Blue - | |||
1.0 | BGE 3 + SR19 | 825 387 0 826 246 2 | Blue - | |||
BUR | Half-wave rectifier + voltage relay for switch-off in the DC circuit | AC 150 – 500 V | 1.0 | BGE 1.5 + UR 15 | 825 385 4 826 759 6 | Red - |
AC 42 – 150 V | 1.0 | BGE 3 + UR 11 | 825 387 0 826 758 8 | Blue - | ||
BS | Varistor protection circuit | DC 24 V | 5.0 | BS24 | 826 763 4 | Water blue |
BSG | Electronic switching | DC 24 V | 5.0 | BSG | 825 459 1 | White |
BMP | One-way rectifier with electronic switching, integrated voltage relay for switch-off in the DC circuit | AC 230 – 575 V | 2.8 | 2.8 | 2.8 | - |
Type | Function | Voltage | Holding current IHmax A | Type | Publication number | Colour code |
BMS | One-way rectifier as BG | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMS 1.4 | 829 830 0 | Black |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMS 1.5 | 825 802 3 | Black | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMS 3 | 825 803 1 | Brown | ||
BME | One-way rectifier with electronic switching as BGE | AC 230 – 575 V | 1.4 | BME 1.4 | 829 831 9 | Red |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BME 1.5 | 825 722 1 | Red | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BME 3 | 825 723 X | Blue | ||
BMH | One-way rectifier with electronic switching and heating function | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMH 1.4 | 829 834 3 | Green |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMH 1.5 | 825 818 X | Green | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMH 3 | 825 819 8 | Yellow | ||
BMP | One-way rectifier with electronic switching, integrated voltage relay for cut-off in the DC circuit | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMP 1.4 | 829 832 7 | White |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMP 1.5 | 825 685 3 | White | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMP 3 | 826 566 6 | Light blue | ||
AC 230 – 575 V | 2.8 | BMP 3.1 | 829 507 7 | - | ||
BMK | One-way rectifier with electronic switching, 24 V DC control input and cut-off in the DC circuit | AC 230 – 575 V | 1.4 | BMK 1.4 | 829 883 5 | Water blue |
AC 150 – 500 V | 1.5 | BMK 1.5 | 826 463 5 | Water blue | ||
AC 42 – 150 V | 3.0 | BMK 3 | 826 567 4 | Bright red | ||
BMV | Brake control unit with electronic switching, DC 24 V control input and fast cut-off | DC 24 V | 5.0 | BMV 5 | 1 300 006 3 | White |
BST | Safety-related brake control with electronic switching and DC link supply | AC 460 | 0.6 | BST 0.6S | 08299714 | - |
AC 400 | 0.7 | BST 0.7S | 13000772 | - | ||
AC 230 | 1.2 | BST 1.2S | 13001337 | - |