Tilpasset din applikasjon

Normalt styres bremsen av en dedikert bremsestyring som enten monteres i motorens koblingsboks eller i styreskapet. Du har valget mellom et bredt utvalg av bremsestyringer som ikke bare tilbyr forskjellige tilkoblingsspenninger, men også er skreddersydd for spesifikke bruksområder:


  • Akselerasjonsfunksjon for høy koblingsfrekvens, ved hjelp av vårt patenterte to-polesystemet (BGE../BME../BSG..).
  • Hurtig utkoblingsfunksjon for høy stoppnøyaktighet, utstyrt med integrerte eller ekstra høyhastighetsreleer (BMP../BSR../BUR..)
  • Integrert varmefunksjon (BMH..)
  • Ekstra DC 24 V styreinnganger for PLS eller omformer (BMK.. eller BMV..)
  • Sikkerhetskomponent for funksjonssikker avbrytelse av energitilførselen til bremsen (BST..)

Bremser opptil BE2 kan også leveres for drift med en ekstern likespenningskilde uten ekstra bremsestyring.

Korte responstider ved innkobling

BE... bremser er utstyrt med to-spolesystem, patentert av SEW-EURODRIVE. Ved bruk av spesielle bremsestyringssystemer fra SEW-EURODRIVE med akselerasjonsfunksjon sørger bremsestyringen for at bare akselerasjonsspolen aktiveres først, etterfulgt av holdespolen (hele spolen). Den kraftige impulsmagnetiseringen (høy akselerasjonsstrøm) i akselerasjonsspolen sørger for svært kort responstid, spesielt i større bremser, uten at metningsgrensen nås. Bremsebeleggholderen frigjøres umiddelbart, og motoren starter praktisk talt uten bremsetap.

Kort responstid ved utkobling

Responstiden for bremsen avhenger av hvor raskt energien som er lagret i bremsespolen forsvinner når strømmen slås av. For å spre energien bruker man en frihjulsdiode, som sørger for at strømmen avtar med en eksponentiell hastighet. Hvis man også bruker en varistor til å koble fra både DC- og AC-kretsene samtidig med spolens DC-krets, vil strømmen forsvinne mye raskere og responstiden reduseres betydelig. Tidligere brukte man en ekstra kontakt på bremsekontaktoren for å koble fra DC- og AC-kretsene (egnet for induktiv belastning), men i noen tilfeller kan man bruke elektroniske strøm- eller spenningsreleer (SR.E eller UR.E) for å koble fra DC-kretsen. Se neste avsnitt for mer informasjon.

Styreskapinstallasjon av BM..

Husene til BMS, BME, BMP, BMV og BMK er identiske. Klemmene 1-4 brukes for å koble til forsyningsspenning og hjelpe- eller styreklemmer, mens klemmene 13-15 brukes som tilførselsledninger for BE-bremsen.

Bremsestyresystem

Tabellene nedenfor viser tekniske data for bremsestyringssystemer som kan monteres i enten motorens koblingsboks eller i styreskapet. De forskjellige husene er fargekodet for enkel identifikasjon.

... i koblingsboksen

Typ Function Voltage Holding current
IHmax
A
Type Publication number Colour code
BG Half-wave rectifier AC 230 – 575 V 1.4 BG 1.4 827 881 4 Black
AC 150 – 500 V 1.5 BG 1.5 825 384 6 Black
AC 24 – 500 V 3.0 BG 3 825 386 2 Brown
BGE One-way rectifier with electronic switching AC 230 – 575 V 1.4 BGE 1.4 827 882 2 Red
AC 150 – 500 V 1.5 BGE 1.5 825 385 4 Red
AC 42 – 150 V 3.0 BGE 3 825 387 0 Blue
BSR Half-wave rectifier + current relay for switch-off in the DC circuit AC 150 – 500 V 1.0 BGE 1.5 + SR 11
825 385 4
826 761 8

Red
-
1.0 BGE 1.5 + SR 15
825 385 4
826 762 6

Red
-
1.0 BGE 1.5 + SR 19
825 385 4
826 246 2

Red
-
AC 42 – 150 V 1.0 BGE 3 + SR11
825 387 0
826 761 8

Blue
-
1.0 BGE 3 + SR15
825 387 0
826 762 6

Blue
-
1.0 BGE 3 + SR19
825 387 0
826 246 2

Blue
-
BUR Half-wave rectifier + voltage relay for switch-off in the DC circuit AC 150 – 500 V 1.0 BGE 1.5 + UR 15
825 385 4
826 759 6

Red
-
AC 42 – 150 V 1.0 BGE 3
+ UR 11

825 387 0
826 758 8

Blue
-
BS Varistor protection circuit DC 24 V 5.0 BS24 826 763 4 Water blue
BSG Electronic switching DC 24 V 5.0 BSG 825 459 1 White
BMP One-way rectifier with electronic switching, integrated voltage relay for switch-off in the DC circuit AC 230 – 575 V 2.8 2.8 2.8 -

... i kontrollskapet

Type Function Voltage Holding current
IHmax
A
Type Publication number Colour code
BMS One-way rectifier as BG AC 230 – 575 V 1.4 BMS 1.4 829 830 0 Black
AC 150 – 500 V 1.5 BMS 1.5 825 802 3 Black
AC 42 – 150 V 3.0 BMS 3 825 803 1 Brown
BME One-way rectifier with electronic switching as BGE AC 230 – 575 V 1.4 BME 1.4 829 831 9 Red
AC 150 – 500 V 1.5 BME 1.5 825 722 1 Red
AC 42 – 150 V 3.0 BME 3 825 723 X Blue
BMH One-way rectifier with electronic switching and heating function AC 230 – 575 V 1.4 BMH 1.4 829 834 3 Green
AC 150 – 500 V 1.5 BMH 1.5 825 818 X Green
AC 42 – 150 V 3.0 BMH 3 825 819 8 Yellow
BMP One-way rectifier with electronic switching, integrated voltage relay for cut-off in the DC circuit AC 230 – 575 V 1.4 BMP 1.4 829 832 7 White
AC 150 – 500 V 1.5 BMP 1.5 825 685 3 White
AC 42 – 150 V 3.0 BMP 3 826 566 6 Light blue
AC 230 – 575 V 2.8 BMP 3.1 829 507 7 -
BMK One-way rectifier with electronic switching, 24 V DC control input and cut-off in the DC circuit AC 230 – 575 V 1.4 BMK 1.4 829 883 5 Water blue
AC 150 – 500 V 1.5 BMK 1.5 826 463 5 Water blue
AC 42 – 150 V 3.0 BMK 3 826 567 4 Bright red
BMV Brake control unit with electronic switching, DC 24 V control input and fast cut-off DC 24 V 5.0 BMV 5 1 300 006 3 White
BST Safety-related brake control with electronic switching and DC link supply AC 460 0.6 BST 0.6S 08299714 -
AC 400 0.7 BST 0.7S 13000772 -
AC 230 1.2 BST 1.2S 13001337 -
Kontaktskjema Tilstedeværelse Worldwide