Brems og bremsestyring

På forespørsel leverer vi våre motorer og girmotorer med integrert mekanisk brems, tilgjengelig som enkeltbrems eller dobbel brems. Med et stort utvalg av forskjellige bremsestørrelser og bremsemomenter kan vi oppfylle ulike behov.

Finn riktig brems ved hjelp av vårt modulbremsesystem

Modular brake system

Vår brems er en DC-drevet elektromagnetisk skivebrems som frigjøres elektrisk og drives av fjærkraft. Aktiveringen skjer når spenningstilførselen blir brutt. Bremsen oppfyller de elementære sikkerhetskrav.

Bremsen kan også frigjøres mekanisk dersom den utstyres med en håndløfter. Håndløftere kommer i 2 varianter. Enten utstyrt med et håndtak som automatisk tilbakestiller eller med en festeskrue som låser. Bremsen kontrolleres av en bremsestyring / likeretter som installeres i motorens koblingsboks eller i et styreskap.

Med variasjonene i vårt modulbremseystem gir vi deg muligheten til å velge mellom flere forskjellige bremsestørrelser på hver motor. Bremsemomentet reguleres ved hjelp av ulike fjærpakker.

Med vårt modulbremsesytem tilbyr vi også sikkerhetsklassifiserte bremser i samsvar med EN ISO 13849-1 egnet i områder hvor det kreves funksjonell sikkerhet. Fordelene er et forbedret bremsesystem ved utførelse av et trygt «bremseinngrep" og et sikkert " bremse hold", sikkerhetsfunksjoner som er basert på ønsket prestasjonsnivå.

Vårt modulære bremsesystem inkluderer også sikkerhetsklassifiserte bremser som kan brukes for horisontal drift opptil PL d og vertikal drift, klassifiserte opptill PL c i henhold til EN ISO 13849-1.

Dobbel skivebrems: Ny i vår modulbremsesystem

Dobbel skivebrems

En populær løsning for å implementere sikkerhetsriktige bremsesystemer i industrielle miljøer eller i andre aktuelle applikasjoner, er bruken av 2 parallelle motorer med enkelt bremser, en sikker men ikke spesielt kompakt eller kostnadseffektiv løsning.

Med innføringen av state-of-the-art BF ./ BT .. doble skivebremser har SEW-EURODRIVE nå gjort det mulig å implementere et sikkerhetsriktig bremsesystem med 2 individuelle bremser på én enkelt enhet. Begge disse doble bremse utførelsene oppnår maksimal ytelse nivå e (PL e) i industrielle systemer og i "event" applikasjoner (som for eksempel teater).

Fordelene med den doble skivebremsen: mindre plass, redusert installasjonstid og dermed lavere kostnader. Det å supplere et trygt bremsesystem gir helt nye muligheter for menneske og maskin i området innen funksjonell sikkerhet.

La deg rådgive av våre selgere

  • Våre eksperter kjenner din industri og dens krav.
  • Vårt globale nettverk sikrer vi er der uansett hvor og når du trenger oss.
  • Vi har kompetanse og utstyr for å gi optimal støtte og råd.

Dine fordeler

  • Kort konstruksjon

    På grunn av den spesielle utformingen er vekten og rammelengden redusert.
  • Stort utvalg alternativer

    Gjør det mulig å tilpasse kombinasjoner av motorer og bremser
  • Funksjon og slitasjeovervåking diagnoseenhet (opsjon)

    Kontaktløs, kontinuerlig informasjontilgang om funksjon og slitasje på enkelt bremse.
  • Funksjonell sikkerhet (opsjon)

    Med sertifisering i henhold til NS-EN ISO 13849-1. For "event" applikasjonen oppfylles kravene iht. DIN 56950-1

Bremser for AC-motorer fra DR .. serien

Spesifikasjoner

Vår DR.. motor serie kan kombineres med den egnede BE.. bremsen for å tilpasse dine krav til bremsemoment eller bremsearbeid. Bremser montert på motorer større enn størrelse 90 har en ekstra spesiell funksjon. Selve bremsen er montert på en friksjonsplate, som må festes til endedekslet. Dette gir deg muligheten til å erstatte enheten med en større eller mindre brems uten å måtte åpne, fjerne eller modifisere motoren.

Våre bremser kan også leveres med mekanisk frigjøring når den er utstyrt med en håndløfter. To alternativer er tilgjengelige for håndløftere:

  1. Manuell håndløfter med automatisk tilbakestilling (..HR); Håndløfterarm er inkludert i leveransen.
  2. Manuell håndløfter med festekrue som låser (..HF), Låseskrue er inkludert i leveransen.

Du kan velge mellom en rekke bremselikerettere for å styre vår skivebrems med en DC spole, basert på krav og driftsforhold. Alle bremselikerettere leveres som standard med motstand for beskyttelse mot overspenning.

Bremelikeretterene er enten installert direkte i koblingsboksen på motoren eller i styreskap. For motorer i temperaturklasse 180 (H) og eksplosjonssikre motorer (unntatt the /3D kategori), må likeretter monteres i styreskap. De forskjellige kapslinger for bremselikerettere har forskjellige farger (= fargekoder) for lettere å differensiere.

Bremsestyring i koblingsboks

Forsyningsspenningen for bremser med AC-tilkobling leveres enten separat eller tatt fra motorens koblingsbrett. Tilførselen kan kun tas fra motorens koblingsbrett, når fast hastighet anvendes. Forsyningsspenningen for bremsen må leveres separat ved 2 hastighets motorer og ved benyttelse av frekvensomformer.

Husk på at bremse responsen blir forsinket av restspenningen i motoren når bremsen er drevet ved hjelp av motorens koblingsbrett. Bremse applikasjonstiden er spesifisert under teknisk data, som er t2l for cut-off vekselstrøm, gjelder bare når forsyningspenningen er adskilt.

Teknisk data

Utdrag fra bremsekombinasjonsmuligheter

Lukk tabell
Motor type Bremse type Wtot
106 J
Bremsemoment oppgitt i
Nm
             
DR..90 BE1 120 5 7 10          
  BE2 165   7 10 14 20      
  BE5 260       14 20 28 40  
DR..100 BE2 165     10 14 20      

BE5 260       14 20 28 40 55
               
På dette området har vi lagret en tabell til deg

Oversikt teknisk data

Antall og type bremsefjærer bestemmer bremsemomentet. Med mindre annet er oppgitt, leveres bremsen med maksimum bremsemoment MBmax som standard. Takket være kombinasjonen av bremsefjærer,kan et lavere bremsemoment MBred bli valgt i den samme bremse størrelsen.

Lukk tabell
Brake type MBmax
Nm
Reduced braking torques MBred
Nm
Winsp
106 J
t1 10-3 s t2 10-3 s PB W
BG BGE t2II t2I
BMG02 1.2 0.8         15 28 10 100 25 15
BR03 3.2 2.4 1.6 0.8     200 25 3 30 26 200
BE05 5.0 3.5 2.5 1.8 - - 120 34 15 10 42 32
BE1 10 7.0 5.0 - - - 120 55 10 12 76 32
BE2 20 14 10 7.0 5.0 - 180 73 17 10 68 43
BE5 55 40 28 20 14 - 390 - 37 10 70 49
BE11 110 80 55 40 20 - 640 - 41 15 82 76
BE20 200 150 110 80 55 40 1000 - 57 20 88 100
BE30 300 200 150 100 75 - 1,500 - 60 16 80 130
BE32 600 500 400 300 200 150 1,500 - 60 16 80 130
BE60 600 500 400 300 200   2500   90 25 120 195
BE62 1200 1000 800 600 400   2500   90 25 120 195
BE120 1000 800 600 400 - - 390 - 120 40 130 250
BE122 2000 1600 1200 800 - - 300 - 120 40 130 250
  1. MBmax = maximum braking torque
  2. MBred = reduced braking torque
  3. Winsp = braking work until maintenance
  4. t1 = response time
  5. t2I = brake application time for cut-off in the AC circuit
  6. t2II = brake application time for cut-off in the DC and AC circuits
  7. PB = braking power
På dette området har vi lagret en tabell til deg

Bremselikerettere....

Følgende tabell viser teknisk data for de forskjellige bremselikerettere ved installasjon i motorens koblingsboks eller styreskap. De forskjellige husene har forskjellige farger for å lettere kunne diffrensiere dem.

...I koblingsboksen

Lukk tabell
Type Function Voltage Holding current
IHmax
A
Type Publication number Color code
BG Half-wave rectifier AC 230 – 575 V 1.4 BG 1.4 827 881 4 Black
AC 150 – 500 V 1.5 BG 1.5 825 384 6 Black
AC 24 – 500 V 3.0 BG 3 825 386 2 Brown
BGE One-way rectifier with electronic switching AC 230 – 575 V 1.4 BGE 1.4 827 882 2 Red
AC 150 – 500 V 1.5 BGE 1.5 825 385 4 Red
AC 42 – 150 V 3.0 BGE 3 825 387 0 Blue
BSR Half-wave rectifier + current relay for switch-off in the DC circuit AC 150 – 500 V 1.0 BGE 1.5 + SR 11 825 385 4
826 761 8
Red
-
1.0 BGE 1.5 + SR 15 825 385 4
826 7621 8
Red
-
1.0 BGE 1.5
+ SR19
825 385 4
826 246 2
Red
-
AC 42 – 150 V 1.0 BGE 3 + SR11 825 387 0
826 761 8
Blue
-
1.0 BGE 3 + SR15 825 387 0
826 762 6
Blue
-
1.0 BGE 3 + SR19 825 387 0
826 246 2
Blue
-
BUR Half-wave rectifier + voltage relay for switch-off in the DC circuit AC 150 – 500 V 1.0 BGE 1.5 + UR 15 825 385 4
826 759 6
Red
-
AC 42 – 150 V 1.0 BGE 3
+ UR 11
825 387 0
826 758 8
Blue
-
BS Varistor protection circuit DC 24 V 5.0 BS24 826 763 4 Water blue
BSG Electronic switching DC 24 V 5.0 BSG 825 459 1 White
BMP One-way rectifier with electronic switching, integrated voltage relay for switch-off in the DC circuit AC 230 – 575 V 2.8 BMP 3.1 829 507 7 -
På dette området har vi lagret en tabell til deg

... i styreskap

Lukk tabell
Type Function Voltage Holding current
IHmax
A
Type Publication number Color code
BMS One-way rectifier as BG AC 230 – 575 V 1.4 BMS 1.4 829 830 0 Black
AC 150 – 500 V 1.5 BMS 1.5 825 802 3 Black
AC 42 – 150 V 3.0 BMS 3 825 803 1 Brown
BME One-way rectifier with electronic switching as BGE AC 230 – 575 V 1.4 BME 1.4 829 831 9 Red
AC 150 – 500 V 1.5 BME 1.5 825 722 1 Red
AC 42 – 150 V 3.0 BME 3 825 723 X Blue
BMH One-way rectifier with electronic switching and heating function AC 230 – 575 V 1.4 BMH 1.4 829 834 3 Green
AC 150 – 500 V 1.5 BMH 1.5 825 818 X Green
AC 42 – 150 V 3.0 BMH 3 825 819 8 Yellow
BMP One-way rectifier with electronic switching, integrated voltage relay for cut-off in the DC circuit AC 230 – 575 V 1.4 BMP 1.4 829 832 7 White
AC 150 – 500 V 1.5 BMP 1.5 825 685 3 White
AC 42 – 150 V 3.0 BMP 3 826 566 6 Light blue
AC 230 – 575 V 2.8 BMP 3.1 829 507 7 -
BMK One-way rectifier with electronic switching, 24 VDCcontrol input and cut-off in the DC circuit AC 230 – 575 V 1.4 BMK 1.4 829 883 5 Water blue
AC 150 – 500 V 1.5 BMK 1.5 826 463 5 Water blue
AC 42 – 150 V 3.0 BMK 3 826 567 4 Bright red
BMV Brake control unit with electronic switching, DC24 Vcontrol input and fast cut-off DC 24 V 5.0 BMV 5 1 300 006 3 White
BST Safety-related brake control with electronic switching and DC link supply AC 460 0.6 BST 0.6S 08299714 -
AC 400 0.7 BST 0.7S 13000772 -
AC 230 1.2 BST 1.2S 13001337 -
På dette området har vi lagret en tabell til deg

Funksjonell sikkerhet

Funksjonell sikkerhet: Bremser og bremselikerettere

SEW‑EURODRIVE drivenheter kan utstyres dersom ønskelig med sikkerhetsrelaterte komponenter som brems og/eller enkodere.

En innebygd sikkerhetsklassifisert brems er tydelig merket med en FS logo (f.eks. FS02) på motorens merkeskilt. Dette tillater implementeringen av sikkerhets funskjonene og deres prestasjonsnivå evaluering iht. EN ISO 13849-1.

Sikkerhetsfunksjoner med våre bremser

  • SBA (safe brake actuation)
  • SBH (safe brake hold)

Vår statiske og dynamiske bremse diagnostikk for MOVI-PLC® styreenhet er også tilgjengelig som et supplement til sikkerhetsbremsesystem.

Bruksområder

  • Nedbremsing av bevegelse, f.eks motorer, roterende bord, etc.
  • Fallsikring, f.eks. heis
  • Posisjonerings drifter

BF../BT.. doble skivebremser fra DR..-motorserien

Egenskaper

Oversikt egenskaper

Lukk tabell
BF.. doble skivebremsere BT.. doble skivebremser
Utførelse for applikasjoner i industrielle miljøer Utformet for applikasjoner innen teknologisektoren
Alernativt utformet som sikker dobbel skivebrems for bruk i "funksjonell sikkerhet" i henhold til EN ISO 13849-1 Alltid utformet som sikker dobbel skivebrems for bruk i "funskjonell sikkerhet" i henhold til EN ISO 13849-1
Et supplement til et sikkert bremsesystem opp til maksimal ytelsesnivå e Et supplement til et sikkert bremsesystem
  Utstyrt og sertifisert i henhold til DIN 56950-1 innenfor området teknologi
  Eksepsjonell stillegående takket være spesielle dempe funksjoner.
På dette området har vi lagret en tabell til deg

Bremse opsjoner

Den manuelle HR bremsen med automatisk tilbakestillings funskjon kan benyttes til å frigjøre begge bremsene individuellt i dobbel skivebrems, samtidig som også den nye HT håndløfter bremse opsjonen er tilgjengelig. I tillegg til basisfunskjonen av HR opsjonen, inkluderes en spesiell mekanisk komponent på den manuelle utløserhendelen. Dette tillater frigjøring av en av de individuelle bremsene eller begge bremsene.
De doble skivebremsene er tilgjenglig f.o.m. august 2015 i størrelsene BF11/BT11, BF20/BT20 og BF30/BT30 og med rangert bremsemoment fra 2 x 20 Nm opp til 2 x 300 Nm.

Spesielle egenskaper:

- Manuell bremseutløser
- Kontaktløs funksjon og slitasjeovervåking
- Spesiell bremsestyring

Andre nye tillegg til programmet: Den valgfrie diagnoseenhet for funksjon og slitasjeovervåking

DUE (diagnoseenheten virvelstrøm) i bremsen.

Sensorsystemet gir kontinuerlig full kontaktløs funksjon og slitasje overvåking for hver individuell brems. Den viser bremsekoblingstilstand, overvåker slitasje og kontinuerlig måling av den aktuelle arbeidsluftspalte.

Teknisk data

Lukk tabell
BF.. Fjærdrevet dobbel skivebrems med størrelse spesifikasjoner for industrielle applikasjoner
BT.. Fjærdrevet dobbel skivebrems med størrelse spesifikasjoner for teater applikasjoner
På dette området har vi lagret en tabell til deg

Ditt valg av bremser – mulige bremse kombinasjoner

Lukk tabell
Motor type Bremse type Winsp
106 J
Bremsemoment i
Nm
DR.112/132
BF11
BT11
2x285
2x190
2x20 2x28 2x40 2x55 2x80 2x110      
DR.160 BF20
BT20
2x445
2x300
      2x55 2x80 2x110 2x150 2x200  
DR.180 BF30
BT30
2x670
2x450
        2x75 2x100 2x150 2x200 2x300
På dette området har vi lagret en tabell til deg

Den doble skivebremsen kan benyttes i industrielle applikasjoner med eller uten "sikkerhetsfunksjon." Den ekstremt stillegående BT.. utførelsen med "funksjonssikkerhet," møter alle spesifikke krav innen teknologi standarder, er tilgjengelige innen applikasjoner (som for eksempel teater).

Funksjonellsikkerhet

Safety Drive

BF.. sikkerhetsklassifisert dobbel skivebrems (FS02) opp til PL e i samsvar med EN ISO 13849-1

BT.. sikkerhetsklassifisert brems (FS02) opp til PL e i samsvar med EN ISO 13849-1 og DIN 56950-1

– Statiske og dynamiske bremse diagnostikk for SEW styringer (MOVI-PLC®/CCU) som et supplement til bremsen

– BST sikker bremsemodul for sikker bremsestyring (SBC safety function) opp til PL d i samsvar med EN ISO 13849-1

Bruksområder

  • Industrielle applikasjoner
  • Teknologi applikasjoner innen "events"

Sist besøkt